Ik heb tijdens het maken van dit partituur vooral rekening gehouden met de klank, de vorm en de betekenis, zoals in de lessen verteld is.
Ik zal alle drie de benoemde onderdelen individueel behandelen.
Klank
Binnen de grafische partituur zijn er verschillende klanksoorten te vinden. Waaronder de klankduur, de klankhoogte & de klanksterkte.
Klanksterkte is binnen deze partituur aangegeven door middel van grootte van de afbeeldingen.
Hoe groter het potlood, hoe harder je er tikjes mee geeft. Hoe groter de hand, hoe harder je op je tafel klopt.
Klankhoogte vind je binnen deze partituur terug in hoge en minder hoge bruggetjes. ( Bij de muis en de kat ) Hoe hoger het bruggetje komt, hoe hoger de toon wordt geuit. De bruggetjes hebben het nut van noten overgenomen zodat het voor bijvoorbeeld basisschoolleerlingen makkelijker is om er mee bezig te zijn.
Klankduur is de tijd dat een klank duurt. Deze is onderaan in het partituur aangegeven bij het "blazen" en het "bibberen" De strepen geven aan hoe lang het duurt, hoe langer de streep wordt, hoe langer je blaast/bibbert. Om het makkelijk uit te leggen zou je een geheel doorgetrokken lijn moeten voorstellen, en dan overal waar er een stukje lijn is weggehaald, is het geluid ook weggehaald.
Klankduur is ook bij de muis en de kat een beetje teruggekomen. Hoe langer de brug, hoe langer de klank duurt.
Vorm
Binnen mijn partituur heb ik verschillende vormen gebruikt, vormprincipes, compositievormen en vormeenheden.
Binnen deze partituur heb ik gekozen voor het vormprincipe herhaling, door herhaling op te laten treden zou je later in de les kunnen uitbreiden naar canon als extra uitdaging voor de klas en voor de kinderen. De compositievorm kan je binnen deze partituur op 2 manieren bekijken, en ook op 2 manieren uitvoeren. Het lijkt me vooral handig om te beginnen als hele klas, en de geluiden, bewegingen, en klanken onder controle krijgen.(1) Mocht dit allemaal vloeiend verlopen zijn kan je altijd overschakelen naar de canon vorm om de groep een extra uitdaging voor te schotelen. Om de canon makkelijker uitvoerbaar te maken is het partituur in 3 verschillende delen verdeeld. Te zien aan de doorgetrokken zwarte lijnen.(2)
Het thema van deze partituur is oorzaak & gevolg/versterkingen. In het eerste stukje (potloden & op de tafel tikken) is dit misschien wat moeilijker terug te vinden. Maar hoe ik het bekijk is : potloden maken een eigen geluid met behulp van de mensen die het potlood bedienen. En met op de tafel tikken bedien je je eigen lichaam met behulp van een voorwerp, in dit geval de tafel.
Bij het tweede stukje is dit natuurlijk al een stukje makkelijker, als een muis gaat piepen, komen de katten al rap tevoorschijn net als in het echt, komen de katten als reactie op de muizen.
Bij stukje 3 springt de oorzaak & gevolg relatie er natuurlijk al helemaal uit. Eerst wordt er geblazen, en als gevolg van al dat blazen(wind) krijgen de kinderen het "koud" waardoor ze allemaal eventjes goed gaan bibberen om zichzelf warm te houden.
Betekenis
De betekenis van deze partituur valt natuurlijk het beste in te vullen door de fantasie van een kind zich hier op los te laten. Maar ik denk dat je kinderen met deze partituur niet alleen blootstelt aan muzikale activiteiten, maar ook laat denken over oorzaak & gevolg relaties. Al moet je natuurlijk wel bedenken aan welke groep je dit geeft om het stukje oorzaak & gevolg passend aan te passen aan de denkwijze van de leerlingen die je op dat moment hebt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten