Onderwijsdoel :
Betekenis :
Het tekenen van een loch ness monster ter grote van een ansichtkaart.
Vorm :
Het maken van een angstaanjagend monster.
Materiaal :
Indische inkt en ecoline is het materiaal dat gebruikt wordt om de ansichtkaart op te vullen, dus daarnaast hebben we ook nog een asischtkaart nodig. De techniek van het leren is : niet te hard op de pen drukken en zorgen dat je amper tot geen contourlijnen maakt.
Beschouwing :
Als eerste vraag ik waar de kinderen aan denken bij een eng monster. Dan zal ik verder vragen tot het loch ness monster. Vervolgens zal ik meerdere voorbeelden laten zien van een gemaakt loch ness monster/zee monster en laat ik mijn eigen voorbeeld zien.
Werkwijze :
Ik zal beginnen met de kinderen een monster te laten schetsen op een schetspapiertje, en zal ondertussen rondlopen en verder verduidelijken hoe je contourlijnen weglaat aangezien dat nog wel lastig is voor kinderen op de basisschool. Daarnaast laat ik de kinderen van tevoren weten hoe je een monster naar de voorgrond kan laten springen, door het gebruik van bepaalde tinten en kleuren.
Onderzoek :
De leerlingen hebben kennisgemaakt met 2 nieuwe werkvormen binnen beeldend. Indische inkt en ecoline, daarnaast kunnen ze aan het einde van de les vertellen wat aspecten zijn waarmee je een monster eng kunt maken.
Lesopbouw :
Oriëntatie :
Introductie :
Ik begin de les met een aantal voorbeelden van enge monsters en dan zal ik ze vragen wat ze zelf bij monsters inbeelden en deze vraag zal ik verder door ontwikkelen tot een zee monster / het monster van loch ness.
Informatie :
Ik zal de kinderen vragen hoe het komt dat het monster zo op de voorgrond treed, uit deze informatie zal moeten komen dat door het gebruik van kleuren en tinten en grootte en positie het monster bijna uit de tekening komt.
Instructie :
Ik vertel wat voor een technieken je kunt gebruiken, bijvoorbeeld het weglaten van contourlijnen en het gebruik van bepaalde kleuren
Begeleiding :
Tijdens de opdracht zal ik zelf door het lokaal cirkelen en kijken hoe de kinderen bezig zijn en wat voor een aspecten ze gebruiken om het monster tot de voorgrond te laten toetreden.
Afsluiting :
Als afsluiting laat ik de kinderen één voor één hun werk omhoog houden en vertellen wat voor een aspecten ze hebben gebruikt om het monster tot de voorgrond te laten toetreden, daarna zal ik vragen aan leerlingen om een tip en een top te geven om te kijken of ze de lesdoelen hebben begrepen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten