Luisteropdracht

Mijn luisteropdracht zal gaan over het nummer : Jaws Theme Song

 Luister naar het muziekstuk dat je wilt gebruiken en focus inhoudelijk op de diverse kwaliteitscriteria. Ga op zoek naar betekenis, vorm, klankaspecten en bepaal welke luisterstijlen gestimuleerd worden.

 Betekenis :

 Dit is een ontzettend bekende aankondiging voor iets spannends, dus het zou zomaar kunnen zijn dat sommige kinderen dit al enigszins herkennen. Wat deze muziek voor mij betekend is een hele dreigende opening, je wacht eigenlijk op de ontploffing. Maar die komt niet, sterker nog, midden in het stuk gaat de dreigende muziek opeens een beetje gemengd met opwekkende deuntjes. Al zijn die aan het einde wel weer verdwenen, het eindigt namelijk bijna net zo dreigend als dat het begon.

Vorm :

 Er zit veel herhaling en stilte in dit stuk verborgen, in het begin heb je een klank, stilte, klank, stilte enz. Herhaling zit dus in het herhaalde patroon en in de herhaalde klanken.

 Luisterstijlen :

 Er zijn 5 luisterstijlen ;
 · Analytische luisterstijl
 · Motorische luisterstijl
 · Creatieve luisterstijl
· Sociale luisterstijl
 · Musicerende luisterstijl

In mijn opdracht wil ik de kinderen in 2 groepen verdelen, zodat ze met 2 verschillende luisterstijlen kennis gaan maken. Bij 1 is dit de Creatieve luisterstijl, en bij 2 is dit de Motorische luisterstijl.

 Vraag je af hoe kinderen luisteren en wat je de kinderen kunt laten ontdekken met dit muziekstuk :

 Ik denk dat kinderen erg gefocust of juist heel erg wegdromend luisteren naar dit stuk,dat zal van de persoonlijkheden afhangen. OF ze luisteren super gefocust omdat ze willen weten wat de muziek nou eigenlijk betekend. OF ze dromen weg bij de beelden die ze bedenken bij het horen van dit stuk.



Bepaal welke opdracht je wil koppelen aan het stuk :

Binnen mijn opdracht zijn er dus eigenlijk 2 opdrachten, een Creatieve, en een Motorische.
Al zal ik beginnen met het stuk te laten horen en eens rond te vragen of kinderen het misschien al kennen, of wat voor een beelden ze er zich bij voorstellen.

Hierna zal de groep in 2en gesplitst worden en zal de ene helft bezig gaan met het luisteren naar de muziek en gewoon met wasco bewegingen op het papier maken met wat de muziek bij de leerlingen omhoog brengt. Nadat deze bewegingen op papier zijn gezet gaan ze deze verder invullen. En proberen ze de strepen gezet op de muziek te verwerken in een verhaaltje.

De andere groep zal bezig gaan met een Motorische opdracht, die zullen eerste één voor één of twee bij twee bewegingen gaan maken op het fragment dat ze net te horen hebben gekregen. Als iedereen die bewegingen heeft laten zien gaan ze aan de slag met er samen een dansje bij maken.

Als beide groepen klaar zijn kan je afhankelijk van de tijd switchen, of opvoeren tegenover elkaar.

Beschrijf wat de kinderen doen :

De kinderen zullen eerst luisteren, daarna tekenen op geluid/bewegen op geluid. Dat zullen ze daarna doorzetten tot een tekening/een dans. Hierna zullen deze activiteiten geswitcht worden, of zullen ze het voor elkaar opvoeren. afhankelijk van de tijd.

Kies een didactische werkvorm voor de activiteit :

Bij deze opdracht zal het een mengsel zijn van Coöperatief leren en Zelfstandig leren.
Het coöperatief leren komt naar voren omdat je samen wat maakt uit de zelfstandige dingen die de leerlingen vlak daarvoor hebben laten zien.

Bepaal hoe je de opdracht wil nabespreken :

Eerst wil ik dat de kinderen een optreden geven over wat ze nou eigenlijk gemaakt/gedaan hebben. Na de optredens zal ik de kinderen vragen wat voor een gevoel ze kregen van de tekeningen/verhalen/dans. Zo kan je zelf beslissen of je hier erg lang of redelijk kort mee door gaat. Afhankelijk van de beschikbare tijd.




Feedback medeleerling :

Ik vind dat je je goed aan de opdracht gehouden hebt, alles wat aanwezig moet zijn is aanwezig, dan wel niet uitgebreid. Alles is ook redelijk duidelijk uitgelegd en ik denk dat de leerlingen zeker een les zoet kunnen zijn met deze opdracht.

Daarin tegen is het natuurlijk wel moeilijk om een klas te verdelen in 2 groepen en beide groepen goed te kunnen begeleiden. Misschien zou je deze opdracht beter in 2 lessen kunnen geven in plaats van 1.

Ik vind het daarnaast wel erg leuk om te zien dat er een samenhang is tussen het coöperatief leren en het zelfstandig leren, daar heb je een mooie mix in gevonden!

Al met al lijkt het me een geslaagde les !

Sharon Boeve



Geen opmerkingen:

Een reactie posten